اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اراده‌ای برای برگزاری کرسی‌ آزاداندیشی وجود نداشته/ اجرای طرح گفت‌وگوی آزاد دانشجویی

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از طرحی با عنوان «طرح ملی گفت‌وگوی آزاد دانشجویی» در خبرگزاری فارس رونمایی کرد که بنابر گفته مسؤولان این اتحادیه اجرای آن می‌تواند گام بلندی برای تحقق برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باشد.

اراده‌ای برای برگزاری کرسی‌ آزاداندیشی وجود نداشته/ اجرای طرح گفت‌وگوی آزاد دانشجویی

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی: بحث برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها از مسائلی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و متاسفانه علیرغم این تاکیدات دانشگاه‌ها آنچنان که باید برای برگزاری درست این کرسی‌ها موفق نبوده‌اند.

در مورد اینکه چرا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه محقق نشده دلایل مختلفی از سوی مسئولان آموزش عالی، کارشناسان این حوزه و همچنین فعالان دانشجویی بیان شده ولی به نظر می‌رسد آنچه درباره برگزاری کرسی‌ها بیان می‌شود بیشتر حالت شعاری دارد و آنچنان که مشخص است تلاشی برای تحقق این مسئله وجود نداشته است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روز گذشته از طرحی با عنوان «طرح ملی گفت‌وگوی آزاد دانشجویی» در خبرگزاری فارس رونمایی کرد که بنابرگفته مسئولان این اتحادیه اجرای این طرح می‌تواند گام بلندی برای تحقق کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باشد. در همین رابطه نشستی با  دبیر سیاسی و مسئول کرسی‌های آزاد اندیشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان داشتیم و با آنها درباره این طرح و چگونگی اجرای آن گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است:

 

* می‌خواهیم علَم روشنگری و انتخاب افراد اصلح در انتخابات آینده را در دست نخبگان دانشجو نگه داریم

خلیل عامری‌نیا مسئول کرسی های آزاداندیشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: بحث کرسی‌ها شامل همه علوم مانند علوم انسانی، علوم پایه و علوم طبیعی می‌شود اما ما مباحثی را که ما حس کردیم مهم هستند و لازم است مورد توجه قرار گیرند را در این طرح انتخاب کردیم.

عامری‌نیا ادامه داد: اولین بحث بحث گام دوم انقلاب است. اینکه در گام دوم انقلاب چه کارهایی باید انجام شود. بحث دوم بحث جوانگرایی است و اینکه وقتی ما گام دوم انقلاب را شناختیم بیاییم و درباره بحث مهم جوانگرایی صحبت کنیم و وقتی این دو بخش پیش رفتند در مرحله سوم به سراغ انتخابات مجلس خواهیم رفت.

وی افزود: مرحله اول این طرح از همین امروز شروع می‌شود و تا اسفند ماه و زمان برگزاری انتخابات مجلس ادامه خواهد داشت و این سه مرحله اجرا خواهد شد.

 

این فعال دانشجویی درباره ضرورت برگزاری این کرسی‌ها تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف نظام اسلامی این است که زمینه را فراهم کند تا افکار مختلف با هم گفت‌وگو کنند یعنی افراد با هر عقیده و فکر و ساختاری حرف خودشان را بزنند. دغدغه مندترین افراد هم در چنین فضایی نخبگان دانشجو هستند. 

عامری‌نیا اضافه کرد: تلاش ما این است که یک حرف و حرکت نو را انجام دهیم و سعی داریم این حرف و حرکت نو را در قالب کرسی‌های آزاداندیشی بیان کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد این کار را انجام دهیم این بود که علَم روشنگری و انتخاب افراد اصلح در انتخابات آینده را در دست نخبگان دانشجو نگه داریم. 

مسئول کرسی‌های آزاد اندیشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: این طرح در قالب‌های مختلفی اجرا خواهد شد مانند میزگرد، تریبون آزاد، کرسی مطالبه‌گری، کرسی نظریه پردازی و مناظره. 

عامری نیا اظهار داشت: این طرح با همکاری دفاتر ۸۰ گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار خواهد شد. اولین هدف ما این است که ما ضمن رعایت اخلاق گفت‌وگو، آزادی بیان را بین دانشجویان نهادی کنیم. یعنی دو طرف گفتگو آزادانه نظرات خود را بیان کنند. و آنچه برای ما مهم است این است که این گفت‌وگوها به صورت علمی پیش برود و صبحت‌ها صبغه علمی داشته باشد. 

وی اضافه کرد: در بحث گام دوم به موضوعاتی مانند نقش رسانه در گام دوم، بحث آموزش و پرورش، صدا و سیما و بررسی ابعاد مختلف آن، قوه‌قضاییه، بحث نظام سازی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، عدالت اجتماعی، آزادی  اندیشه و عقیده، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دستاوردهای کلان انقلاب خواهیم پرداخت.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: بحث جوانگرایی، عضلات و انحرافات آن و جایگاه جوانان نخبه در گام دوم از موضوعاتی است که در بخش جوانگرایی با آن خواهیم پرداخت.

عامری نیا ادامه داد: در بخش انتخابات هم به موضوعاتی مانند بررسی جایگاه احزاب در در نظام مردم سالار دینی، اخلاق سیاسی در انتخابات، نقد عملکرد احزاب و گروه های سیاسی و در نهایت بحث مهم مشارکت در انتخابات می پردازیم.

 

مسئول کرسی‌های آزاد اندیشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: این اتحادیه با اجرای این طرح به دنبال ایجاد فضا و نشاط سیاسی در سال انتخابات مجلس است. و قصد داریم در سالی که در آن انتخابات مجلس برگزار می شود برای ایجاد نشاط سیاسی تلاش کنیم.

وی درباره عدم موفقیت عدم تحقق کرسی های آزاد اندیشی گفت: در گذشته برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی اقدامات صورت گرفته ولی آنچنان که باید همتی برای برگزاری این کرسی ها وجود نداشته است. اولویت برای ما این است که این همت ایجاد شود و تلاش داریم در مرحله اول فضای دفاتر خودمان را برای این کار آماده کنیم.

عامری نیا اظهار داشت: سعی ما این است که در مرحله اول بیشتر از اعضا و ادوار اتحادیه استفاده کنیم و در مرحله بعد از تشکل ها و کانونهای دانشگاه برای این طرح دعوت خواهیم کرد.

* تک صدایی منجر به بی‌حسی سیاسی در فضای دانشگاهی می‌شود 

رضا قلعه‌نوی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در ادامه این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: در حوزه کرسی‌های آزاد اندیشی بحث اصلی بحث ایجاد فضای باز سیاسی و ایجاد فرهنگ تضارب آرا است.

وی افزود: فلسفه برگزاری کرسی های آزاداندیشی، ایجاد فرهنگ تضارب آرا همراه با تعامل علمی در عین حال جلوگیری از ابتذال محیط دانشگاهی به سمت سوداگری ها و بازی های سیاسی است که می‌تواند منجر به فضای باز سیاسی و تضارب آرا شود.

 

قلعه‌نوی تاکید کرد: تک صدایی همواره منجر به بی‌حسی سیاسی در فضای دانشگاهی می‌شود ولی در مقابل کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای دانشگاه یک فضای رقابتی ایجاد می کند در این فضا می توان از تشکل های شناسنامه دار دعوت کرد تا آزادانه دغدغه ها و دیدگاه‌های خود را در یک محیط علمی و بدون هیچ گونه هزینه‌ای بیان کند.

این فعال دانشجویی افزود: این تضارب آرا موجب ایجاد یک پویایی و یک فکر خلاق در محیط دانشگاه و در خود دانشجو می شود و باعث می شود در دانشگاه فضایی همراه با نشاط سیاسی داشته باشیم.

وی گفت: آزادی اندیشه اساس روشنفکری انقلاب اسلامی است و ما اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را بررسی کنیم شاخصه اصلی و اصول اصلی آن بحث آزادی اندیشه است.

قلعه‌نوی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم از لحاظ علمی بحث کنیم می توان گفت که اندیشه اسلامی همواره باید در فضای دانشگاه تحقق پیدا کند. از لحاظ اسلامی و انقلابی هم می‌توان گفت که اسلام برای همه مسائل راه حل دارد و انقلاب ما انقلاب عقلانی است.

این فعال دانشجویی یاد آور شد: اصولاً فضای باز سیاسی نیازمند یک مولفه به اسم بلوغ فکری سیاسی در دانشگاه است، این فضای باز سیاسی زمانی در دانشگاه پیدا می کند که دانشجوی ما به بلوغ فکری و سیاسی برسد. 

 

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: ما در فضای سیاسی می‌بینیم که کمترین نقدی به یک دولتمرد یا سیاستمدار می‌شود شدیدترین مواضع در مقابل این نقد گرفته می شود که این برگرفته از همان بلوغ فکری و سیاسی است که در زمان های گذشته محقق نشده است.

وی گفت: ما اگر بتوانیم برای دانشجویان امروز این فضای باز سیاسی را به وجود بیاوریم و دانشجویی ما به بلوغ فکری و سیاسی برسد در آینده مشکلات این چنینی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول